Opslag van je data in de cloud

Een heel moderne manier is om belangrijke data op te slaan in een cloud. Google Hotmail en Dropbox zijn bedrijven waarbij dit mogelijk is om je belangrijke foto’s en documenten op te slaan. Waarom nu op deze manier en niet gewoon op de computer en een extra harde schijf zult u zich afvragen. Voor een honderd procent veilige backup gelden een aantal voorwaarden. De data moet kort gezegd twee keer op twee apparaten in twee gebouwen zijn.

Er kunnen natuurlijk allerlei oorzaken zijn waarbij data niet meer toegankelijk is. Bliksem inslag of een stroomstoring, diefstal waarbij de inbreker de computer steelt en nog even een potje gaat voetballen met de externe harde schijf. Brand en waterschade. Daarom zou u er voor kunnen kiezen om een cloud opslag te nemen.

Echter komen er weer hele andere zaken naar voren om hier rekening mee te houden. Het hacken van uw account waar alle data dan gewist wordt. Het wissen van de data door het bedrijf of het defect raken van de server. Ik denk dat de beste methode beide is. Als er ergens dan wat fout gaat zult u niet zonder de data zitten. Wat bij cloud opslag wel belangrijk is dat u een goed en niet tekort wachtwoord kiest bij voorkeur geen geboorte datums of zaken die aan u te koppelen zijn.

Naar mijn mening zal de Cloud zoals deze genoemd wordt wel de toekomst zijn. Deze diensten zullen alleen maar proffesioneeler worden. Als je uitrekend wat opslag kost en de kosten om deze te vervangen ben je nl. al ruim een jaar verder met de kosten voor online backup. Geen snoeren kastjes en adapters meer op je bureau en geen extra werk om een backup te maken.

Een simpel stukje software installeren je gebruikersnaam en wachtwoord invullen en je bent weer online. De backup kan dan weer teruggezet worden en je bent weer up en running. In de toekomst zal een normaal gezin meerdere apparaten hebben waar data opstaat. Een media box bij de TV. Om de foto’s en filmpjes af te spelen. Een ipad, telefoon en de harde schijven van de computer waar allemaal belangrijke data opstaat. Het zou een goede oplossing zijn om de data van al deze apparaten te centraliseren op een NAS. (network acces sytem) Het is een harde schijf die je op de router of modem kan installeren. Hierbij kan je dan een extra letter of opslag device installeren op je computer. Synology heeft hier een compleet systeem inclusief software voor ontwikkeld. Windows OSX van Apple en linux worden allemaal goed ondersteund zodat je zonder zorgen je data kan backuppen van al je apparaten. Een app kun je vervolgens op je NAS installeren die de backup naar een online dienst regelt. Vervolgens krijg je een E-mail als de backup wel of niet goed verlopen is. Het is een slimme manier om dit te controleren. Controle blijft noodzakelijk omdat als er een storing optreed waardoor de backup niet gemaakt is je dit wel direct moet weten. De E-mail kun je dan gelijk verwijderen als je dan toch met spam verwijderen bezig bent.

Veel dingen op computer gebied lijken leuk en simpel maar om het behoud van je data te continueren blijkt het toch meer in te houden dan aanvankelijk gedacht werdt. Goede keuzes van apparaten en verbindingen blijken dus belangrijk. Niemand wil zijn digitale geschiedenis kwijt en daarom is het zo belangrijk om dit goed geregeld te hebben. :D

Print Friendly